Mensen zeggen vaak, wees blij dat je nog naar school gaat. Is het werken dan echt zo erg?

Je hoort vaak als je nog naar school toe gaat, wees blij dat je nog naar school gaat.
dan denk ik is werken dan zo erg?

als je werkt kun je nog een keer een dag vrij nemen, je mag gewoon altijd naar de wc, je zit er misschien wel langer maar je verdiend er ook geld mee.

wij zitten op school te werken en verdienen er niks mee...
wij moeten meestal vragen of we naar de wc mogen, en dan is het antwoord vaak nee... (bij ons op school dan)

is het nou zo zwaar om te werken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is school ook vaak hartstikke saai en vervelend, want niet alle vakken zijn even spannend en je moet je aan veel regels houden en gediciplineerd zijn om goede studie-resultaten te behalen.
Toch is het heel relaxted vergeleken bij de gemiddelde baan.
Want bij een baan is bijv. het nemen van een vrije dag niet zomaar even een leuk ding wat je zo afentoe even kunt doen. Gemiddeld gezien hebben de meeste mensentussen de 25 en 30 vakantiedagen per jaar, stel dat je drie weken zomervakantie neemt en een week wintervakantie dan blijven er ongeveer 5 tot 10 dagen over die je verspreid door het jaar nog eens op kuunt nemen. en dat is heel weinig als je verder 5 dagen per week moet werken en blij bent als het eindelijk weekend is.
Hopelijkhebben de meeste menseneenbaan waarbij ze zich enigszins happy voelen, maar daar zittenook veel saaie periodes in en ook benje vaak niet altijd vrij om te doen wat je wilt. Ook op je werk moet je je aanveel regels houden enluisteren naar wat je meerdere vanje wilt.
En als je eenmaal de verantwoording van een baan op je hebt genomen en de dingengaan daar niet zoals je wilt, lig je er soms wakker van s'nachts, en ga je s'morgens met lood in je schoenen naar je werk. jekunt vervelende collega's hebben, vervelende bazen, vervelende werkomstandigheden, hoge werkdruk enz.
Kortom meestal is je schooltijd veel onbezorgder en heb je echt uiteindelijk veelmeer vrijheid, veel langere vakanties en relatief meestal minder verantwoordelijkheid. Dus eigenlijk is je schooltijd toch iets fijner, en wil je graag een fijne baan waarbij alle bovengenoemde zakenniet aan de orde zijn: neem een studie die je helemaal te gek vind waardoor je de rest vanje leven niet het gevoel hebt dat je een vervelende baan hebt maar dat je iets doet waar je de meeste dagen met plezier aan begint.
Veel succes met studeren!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Werken is heel leuk. Werken wordt heel vervelend wanneer je graag iets zou willen, maar je hebt er geen diploma's voor. Wees dus blij dat je nog op schoool zit, gebruik je kansen, anders heb je later spijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er natuurlijk aan wat voor een werk je doet.
Heb het dan over lichamelijk werk.
Het aller belangrijkste is of je het werk leuk vind om te doen, onthou dat goed.
Elke dag vroeg er uit om iets te doen wat je niet leuk vind breekt je naar een tijdje op.
Daarom is school zo belangrijk, want je kunt iets leren zodat je uiteindelijk werk kan doen wat je leuk vind.
Moet ook zeggen dat je soms gewoon uit het niets tegen de baan van je leven aan kan lopen, iets wwaa rje nooit bij na gedacht hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werken is hartstikke leuk, en als je een paar diploma's hebt, dan is het inkomen ook leuk! Maar ik denk dat die mensen bedoelen; geniet van de tijd dat je nog op school zit. Straks zit je miss wel van 8 tot 5 aan een bureau en is het gedaan met de vrije tijd. Iedereen die oud(er) is zou graag weer wat jonger willen zijn en dan het liefst naar de tijd dat ze zelf nog op school zaten. Ik denk dus dat ze het daarom zeggen! Lekker genieten van je jeugd, erg belangrijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeggen mensen vaak omdat, hoewel je natuurlijk minder geld hebt als je op school zit, je wel veel meer vrije tijd hebt. Als je werkt, kun je wel een vrije dag nemen, maar op de momenten dat jullie schoolvakantie hebben, moeten zij gewoon werken. Werkenden hebben dus veel minder vrije dagen. Werkdagen zijn ook vaak langer dan schooldagen, zodat je ook gedurende de dag minder andere dingen kan doen. En 'andere dingen' zijn natuurlijk altijd dingen die je zelf leuk vind om te doen.
En werk, hoewel dat heel leuk kan zijn, zijn er ook altijd klussen tussen die saai zijn. Net als school eigenlijk.

Verder heb je als je op school zit minder verplichtingen. Je ouders zorgen voor je, of je hebt een niet al te duur kamertje (bijv. als je na je middelbare school mbo/hbo/universiteit gaat doen). Veel mensen die werken hebben een gezin die ze moeten onderhouden, een hypotheek die ze moeten betalen, etc. etc.
Ze krijgen daar veel voor terug, maar soms kan dat ook veel verantwoordelijkheid zijn en daardoor zwaar voelen. En omdat mensen nou eenmaal graag zeuren, lichten ze die kant er graag uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+, het gaat veel meer om alle verantwoordelijkheden die je naast je werk er nog bij hebt, niet alleen het werken.
Werken op zich is niet erg. Het grote verschil zit hem in de verplichtingen.

Natuurlijk, je kan naar de WC wanneer je wilt en je krijgt geld voor je werk. Maar je ben ook veel van huis; Ik zelf ben van 7 tot 7 niet thuis. Daarnaast moet je als je nog op school zit meestal niet veel thuis doen; Niet stofzuigen, wassen, afwassen, koken, boodschappen doen etcetc. Al met al al snel 1-2 uur per dag 'extra' werk. Dus ben je op een dag misschien 2-4 uur met dingen bezig die je zelf wilt doen. Als je naar school gaat is dat deel een stuk hoger.

Ga maar eens een week opletten wat je allemaal na school tot etenstijd allemaal doet/kan doen. En kijk wat je ouders doen in de tijd dat jij op de computer speelt, de stad in gaat of lekker achter de buis hangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ten eerste school is minder tijd per dag en week dan werken

te tweede : de school is nog heel erg gebaseerd op dat kinderen nog niet weten wat ze willen worden later dus is het aanbod heel gevarieerd : van alles wat

dit t.o.v. werken waarin je vaker een klein radartje of schroefje bent in een grotere machine en heel de dag hetzelfde moet doen

dit kan op ten duur wel tot saaiheid lijden : zelfs mensen die goed verdienen klagen erover dat het werk elke dag hetzelfde is hee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over naar het toilet gaan:
Er zijn genoeg banen waarbij je ook niet even naar de wc kunt tijdens het werk. Sowieso alles met een lopende band, en laat je daar nu net terecht komen als je niet op school blijft (;

Maar ook op management posities, tijdens een vergadering kun je niet zomaar even weglopen, of als vertegenwoordiger in de auto kun je ook niet altijd zomaar naar het toilet.

Daarnaast, werk en naar school gaan hebben allebei voordelen. Ja je verdient meer als je werkt, maar je hebt (meestal) ook een huis en dus veel meer kosten. Zeker middelbare scholieren die b.v. in de supermarkt werken naast hun school hebben vaak meer vrij te besteden dan hun ouders.

Als je van school spijbelt krijg je corvee, veel meer gebeurd er niet. Als je van je werk spijbelt dan wordt je ontslagen.
Je kunt op je werk weliswaar een dag vrij nemen, maar dat zijn minder dag dan je als scholier vrij hebt (van school, niet bijbaantjes). En meestal kun je dat ook niet 's ochtends besluiten maar moet je dit van te voren aanvragen.

En toch, vind ik het toch wel lekker dat ik nu van school af ben en lekker aan het werk. (;

Allebei heeft z'n voor en nadelen het is gewoon anders, niet noodzakelijk beter of slechter. Maar hoe langer je op school blijft (en niet door 5 keer te blijven zitten) hoe leuker je werk meestal wordt. Dus blijf lekker leren zolang je kan, dan is het werk daarna OOK leuk.