Zijn Facebook en andere social media (Hyves, Twitter, LinkedIn etc) goed voor vriendschappen, of juist niet?

Zie je je vrienden nog in real life sinds je gebruik maakt van die netwerksites, ken je ze nu beter dan eerst, of zit je alleen nog eenzaam achter de computer te chatten? (Of iets daar tussenin). Meer in het algemeen, denken jullie dat het een goede ontwikkeling is dat dat soort sites bestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik heb een aantal vrienden die ik eerst veel sprak (ik woonde een jaar in Belgie). Ik spreek ze niet zoveel meer, maar ik vind het fijn dat ik contact kan houden via Facebook.
Ik heb laatst iemand terug gevonden via Hyves die ik al 12 jaar niet meer heb gezien :D
Nu mailen we weer heel veel.

Het kan zeker een uitbreiding op je sociale leven zijn, maar absoluut geen vervanging. Er gaat niets boven vrienden die je in het echte leven ziet, maar het is een leuke manier om met elkaar in contact te blijven of iets af te spreken.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ben gestopt met social media, omdat ik er dood ongelukkig van werd. Al die onzinnige gesprekken en stomme berichten. Vind real life contact veel leuker en gezelliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan hoe je ze gebruikt!

Ik gebruik ze als ondersteuning en om af te spreken

Als je de updates van je vrienden leest en gebruikt de volgende keer dat je ze ontmoet heb je meteen een gesprek!
Je ziet het wanneer mensen die je kent hetzelde gaan doen (winkelen uitgaan festival bioscoop school) en daardoor kan je makkelijker afspreken! Je kan de meeste sociale media dan ook direct gebruiken omdat te doen via krabbels, tweets etc terwijl een smsje of bellen net weer wat hoogdrempeligger is (soms)
Zullen zeker mensen zijn die door de sociale media in een soort cocon leven.
Maar denk ook dat je mensen ermee uit een isolement kan halen

Dus zoals bij de meeste dingen het heeft z'n voor's en tegen's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk de social media je totale sociale leven laten zijn, of je kunt het gebruiken om ook irl af te spreken.
Overigens hoef je niet eenzaam te zijn als je chat, er zijn mensen die niet makkelijk uit huis kunnen komen door diverse redenen, die juist door chatmogelijkheden en social media niet meer eenzaam zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik denk van wel. Bijv. mensen die je nooit meer ziet omdat ze bijv. te ver weg wonen om even op bezoek te gaan. Je kunt terwijl je praat heel veel over elkaar te weten komen. Ook kun je vrienden worden met verre vrienden en dus meer "echte" vriendschappen opbouwen. De digitale vriendschappen helpen daar wel bij denk ik.