Wanneer kan ik het beste mijn palm (huiskamerplant) overpotten?

Ik heb dus al een aardig grote palm(plant) in de huiskamer staan die ik al een keertje overgepot heb naar een grotere pot en waar de palm goed op gereageerd heeft door wat groter te worden. Ik heb de Palm gekocht als een middelgrote plant en wil deze graag uit laten lopen tot eentje met een hoop takken, maar ik heb het idee dat hij in deze pot uitgegroeid is en wil hem overpotten naar een nog grotere pot. Vraag me niet naar het soort want dat weet ik na 2 jaar niet meer maar wanneer is het de beste tijd om dit te doen. Momenteel komen er nieuwe takken bij en ik denk dat als ik het nu doe ik de groei zal vertragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De palm staat momentaal ook niet geheel recht omhoog in de pot, dus dat wil ik ook herstelen, zodat hij in de hoogte gaat groeien en niet naar de zijkant.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Als ik ga verpotten "doe ik meestal alle planten".
Dus de grootste in een grotere pot en dan denk ik, ach die volgende kan nu wel in die vrijgekomen pot enz enz.
Ik weet zeker dat ik al alle jaargetijden heb gehad want als het enigszins kan doe ik het gezien de troep in de tuin maar ik herinner me ook dat ik op een stapel uitgevouwen kranten in de woonkamer bezig was
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eigenlijk kun je dat elk moment van het jaar doen, omdat een huiskamerplant geen seizoenen kent. Het is eigenlijk het hele jaar door ongeveer hetzelfde klimaat in je huis, dankzij de cv. Dus ik zou zeggen: gewoon nu doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan het hele jaar door, geef hem na het verplanten wel een beetje extra mest om even aan te slaan.

Wanneer je een meststof koopt, staat er een getal op, het N-P-K gehalte (stikstof, fosfor, kalium). Soms staan er 4 getallen op de meststofverpakking - het vierde getal betreft dan het gehalte aan magnesium. Een palm heeft graag doorlopend een verhouding van ongeveer 13-9-16. Een meststof die de stoffen traag vrijgeeft (bvb koemestkorrels of osmocote) is beter dan een snelwerkende. Hoe dan ook, kaliumzouten worden sneller vrijgegeven (en dus sneller weggespoeld) dan de ammoniumstoffen (N of stikstof), en vermoedelijk is dat de reden van mijn dunnere winterbladeren: het kaliumgedeelte spoelt sneller weg uit de pot, en na pakweg een maand bevat de potgrond voornamelijk nog stikstofzouten, waardoor de palm op zuiver "groei" bemest wordt. Het gedeelte "stevigheid" (of kalium) is snel weggespoeld - dus het niet bemesten van de palm tijdens de winter heeft als gevolg dat er een tekort aan kalium optreedt gedurende enkele maanden. Eens de palm een redelijke grootte bereikt heeft, dient er dus bijkomend gelet worden op goede bemesting, en moeten we het snellere wegspoelen van kalium compenseren door kunstmatig bij te bemesten met bvb. meststoffen voor coniferen - deze hebben een zeer hoog kaliumgehalte (NPK: 5-5-20).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
na het verplanten geef ik juist 6 weken geen mest, omdat de verse aarde vol voedingsstoffen zit.